تبلیغات
ملکوت سخن
قالب وبلاگ

ملکوت سخن
 
نویسندگان
نظر سنجی
وبلاگ ملکوت سخن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟





چت باکس


آیت الله جوادی آملی:
انسان كامل، آن موجودى است كه آیت كبراى حق است، و چون آیت كبراى حق است، هم مظهر هو الظاهر  است در مظاهر عالم، و هم مظهر هوالباطن  است در غیر عالم ظاهر، هم با ارواح حضور دارد و هم با ابدان حاضر است.
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره اصل خلافت سخن بلندى دارد كه همان معنا را خلیفة اللهى باید واجد باشد. او در یكى از دعاهاى سفر - كه شایسته است انسان مسافر آن را در آغاز سفر خود بخواند - مى فرماید:
اللهم انت الصاحب فى السفر والخلیفة فى الاهل و لا یجمعها غیرك لان المستخلف لا یكون مستصحبا والمستصحب لا یكون مستخلف؛
یعنى، خدایا! تو هم همراه و همسفر من در سفر هستى، و هم جانشین من در اهل و عیال، یعنى هم با من هستى كه مرا در سفر حفظ كنى، و هم كار مرا در غیبت، و در خانه من، به عهده مى گیرى، هم خلفى، و هم حاضر، هم مستصحب و مصاحبى هستى كه من در صحبت اویم، و هم مستخلف و جانشین من هستى، و غیر تو جامع این دو وصف نخواهد بود. لا یجمعها غیرك، هیچ موجودى غیر تو، جامع این دو وصف نیست كه هم رفیق مسافر باشد، و هم خلیفه او، هم با حاضر باشد، و هم با مسافر، زیرا آن كه مستصحب و مصاحب مسافر است، دیگر خلیفه او در خانه اش ‍ نیست، و آن كه خلیفه و جانشین او است، دیگر همسفر او نیست لان المستخلف لا یكون مستصحبا والمستصحب لا یكون مستخلفا .
موجودى این چنین، خلیفه اى آنچنان مى طلبد، یعنى اگر موجودى در كمال قرب اله ، بار یافت ، آیت كبراى حق مى شود، مثل آنچه كه از امیرالمؤ منین - سلام الله علیه - رسیده است كه فرمود:
ما لله آیة اكبر منى؛ هیچ موجودى بهتر از من، خدا را نشان نمى دهد.
چون عترت طاهره علیه السلام یك نورند، و حرف همه آنها این است كه مالله آیة اكبر منى قهرا اینها، از دیگر موجود به خداى سبحان نزدیكتر هستند، و وقتى به خدا نزدیكتر بودند، اوصاف الهى آنها نیز بیش از دیگران ظهور مى كند، و آن جامعیت را كه اینها دارند دیگران فاقدند. و چون اینها جامع حضور و غیاب، و ظاهر و باطن هستند، مى توانند خلیفة الله باشند. هم در زمان غیبت ما، و هم در مكان غیبت ما، و هم در زمان حضور و ظهور ما، خلیفة الله باشند. آنجا كه ما هستیم، آنها نیز با ما هستند، و مصاحب و حاضرند، و آنجا كه ما نیستیم ، باز آنها خلیفه ما هستند، چون خلیفه خدایى هستند كه هوالباطن است . اگر كسى به این مقام رسید، هم جز خیر چیزى انجام نمى دهد، و هم بینش او محیط است، و هم گرایش و كوشش او نامحدود، و چنین موجودى ، مى تواند خلیفة الله باشد.
این معنا وقتى تحلیل شد، روشن مى شود كه ذكورت و انوثت در این مقام - اصلا - نقشى ندارد، زیرا آن كه با حفظ حال حضور غایب است و با حفظ حال غیبت حاضر، یعنى هم ظاهر است و هم باطن ، جان آدمى است، نه بدن. بدن اگر در جایى حاضر باشد، در جایى دیگر حاضر نیست، و اگر در زمانى حضور داشت ، ممكن است در زمان دیگر حضور نداشته باشد.
ذات اقدس اله وقتى از انسانها خبر مى دهد، مى فرماید: همه اینها مجازى فیض من هستند. كارى كه دست اینها انجام مى دهد، در حقیقت من انجام مى دهم، منتها اینها مجراى فیض و نماینده و جانشین من هستند و رسالت مرا به عهده گرفته اند، با این فرق كه من دیده نمى شوم ، ولى مظاهر من مرئى هستند.



طبقه بندی: معارف،
[ 19 تیر 91 ] [ 14:50 ] [ لقمان قمری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :