تبلیغات
ملکوت سخن
قالب وبلاگ

ملکوت سخن
 
نویسندگان
نظر سنجی
وبلاگ ملکوت سخن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟





چت باکس


جهاد اکبر / امام خمینی(ره):

عصمت غیر از ایمان كامل نمى‏ باشد معناى عصمت انبیا و اولیا این نیست كه مثلا جبرئیل دست آنان را بگیرد. البته اگر جبرئیل دست شمر را هم بگیرد هرگز مرتكب گناه نمى‏ شود! بلكه عصمت زاییده ایمان است. اگر انسان به حق تعالى ایمان داشته باشد و با چشم قلب خداوند متعال را مانند خورشید ببیند، امكان ندارد مرتكب گناه و معصیت گردد.چنانكه در مقابل یك مقتدر مسلح عصمت پدید مى‏ آید. این خوف از اعتقاد به حضور است كه انسان را از وقوع در گناه حفظ مى‏ كند.

معصومین، علیهم السّلام، بعد از خلقت از طینت پاك، بر اثر ریاضت و كسب نورانیت و ملكات فاضله همواره خود را در محضر خداوند تعالى، كه همه چیز را مى‏ داند و به همه امور احاطه دارد، مشاهده مى‏ كنند؛ و به معناى لا اله الاّ اللّه ایمان داشته، باور دارند كه غیر از خدا همه كس و همه چیز فانى بوده در سرنوشت انسان نمى‏ تواند نقش داشته باشد: كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ الاّ وَجْهَهُ.

اگر انسان یقین كند و ایمان بیاورد كه تمام عوالم ظاهر و باطن محضر ربوبى است و حق تعالى در همه جا حاضر و ناظر است، با حضور حق و نعمت حق امكان ندارد مرتكب گناه شود. انسان در مقابل یك بچه ممیز گناه نمى ‏كند، كشف عورت نمى‏ نماید، چطور شد كه در مقابل حق تعالى و در محضر ربوبیت كشف عورات مى‏ كند، از هیچ جنایتى واهمه و مضایقه ندارد. براى این است كه به حضور كودك ایمان دارد، ولى به محضر ربوبیت اگر علم داشته باشد ایمان ندارد؛ بلكه بر اثر كثرت معاصى كه قلب او تاریك و سیاه شده این گونه مسائل و حقایق را اصلا نمى‏ تواند بپذیرد؛ احتمال صحت و واقعیت آن را هم شاید نمى‏ دهد. واقعا اگر انسان احتمال بدهد- لازم نیست یقین داشته باشد- كه این خبرهایى كه در قرآن كریم آمده، وعده ‏ها، وعیدهایى كه داده شده راست است، كه در اعمال و كردار خود تجدید نظر نموده، این طور افسار گسیخته و بى‏ پروا پیش نمى‏ تازد. شما اگر احتمال بدهید كه در مسیرى درنده‏ اى وجود دارد و ممكن است اذیتى به شما برساند، یا شخص مسلحى ایستاده كه شاید متعرض شما گردد، از پیمودن آن راه خوددارى ورزیده توقف مى‏ كنید، و در مقام تحقیق و صحت و سقم آن برمى‏ آیید.
آیا ممكن است كسى وجود جهنم و خلود در نار را احتمال دهد، مع الوصف مرتكب خلاف شود؟ آیا مى‏ توان گفت كسى خداوند متعال را حاضر و ناظر دانسته خود را در محضر ربوبى مشاهده كند، و احتمال دهد كه براى گفتار و كردار او جزایى باشد، حساب و عقابى باشد و در این دنیا هر كلمه‏اى كه مى‏گوید، هر قدمى كه برمى‏دارد، هر عملى كه مرتكب مى‏شود، ثبت و ضبط گردیده ملائكة اللّه كه رقیب و عتیدند مراقب او هستند و تمام اقوال و اعمال او را ثبت مى‏كنند، و در عین حال از ارتكاب اعمال خلاف باكى نداشته باشد؟ درد اینجاست كه احتمال وقوع این حقایق هم داده نمى‏شود. از راه و روش و كیفیت سلوك بعضی ها به دست مى‏ آید كه احتمال وجود عالم ماوراء طبیعت را نمى‏ دهند. چون صرف احتمال كافى است كه انسان را از خیلى امور ناشایسته باز دارد.




طبقه بندی: معارف،
[ 9 دی 91 ] [ 09:42 ] [ لقمان قمری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :